603 682 799 uksniedzwiadek.pl@gmail.com
DYWAGACJE O SPORCIE I JEGO ZNACZENIU W ŻYCIU CZŁOWIEKA – Cz. III :  Sport jako czynnik prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.

DYWAGACJE O SPORCIE I JEGO ZNACZENIU W ŻYCIU CZŁOWIEKA – Cz. III : Sport jako czynnik prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka.

20170425_192420Nie od dziś wiemy jak ważny jest prawidłowy rozwój naszego dziecka. Jako rodzic doskonale pamiętamy ile nieprzespanych nocy i ile łez kosztuje nas wychowanie malucha. Każda istota naturalnie ma zakodowaną chęć samodoskonalenia się, natomiast każdy z nas jest inny. Przed każdym życie stawia inne wyzwania i każdy ma inne predyspozycje do różnych aspektów życiowych. Ponieważ w pierwszych latach życia nasz organizm jest jak “gąbka” chłonie dostępną dla nas wiedzę, powinniśmy ten okres wykorzystać w 100%. Zarówno w kwestii intelektualnej jak i ruchowej. Aktywność ruchowa spełnia cztery podstawowe funkcje, do których zaliczamy:  

 

CZYNNIK STYMULUJĄCY

Ruch pobudza rozwój organizmu. Dzięki niemu poprawia się motoryka i sprawność fizyczna człowieka:

20170425_185553– mięśnie wykonujące pracę zwiększają swój przekrój, objętość, siłę i sprężystość, następuje wzmocnienie i wzrost elastyczności i wytrzymałości ścięgien oraz więzadeł,

– ruch sprzyja mineralizacji kości,

– wysiłek fizyczny mobilizuje układ krążeniowo- naczyniowy, powoduje wzmożoną akcję serca, które wzmacnia się i rozbudowuje; wysiłkowi fizycznemu towarzyszą skurcze mięśni, które ułatwiają krążenie krwi w organizmie,

– ruch uaktywnia układ oddechowy, gdyż płuca muszą wykonać zwiększoną pracę, dzięki czemu wzrasta pojemność życiowa płuc, a także ilość przyswajalnego tlenu; więcej go dociera do rozwijających się narządów,

– ćwiczenia fizyczne przyczyniają się bezpośrednio do podwyższenia sprawności żołądka i jelit, a pośrednio wpływają na wydolność wątroby i nerek,

– aktywność fizyczna pobudza dojrzewanie układu nerwowego; szybciej dojrzewają ośrodki mózgu zawiadujące ruchami (przyspiesza to rozwój motoryczności); jednocześnie następuje wzrost szybkości przewodzenia impulsów nerwowych, co usprawnia koordynację ruchową,

– dzięki ruchowi dziecko poznaje otaczający je świat, wzbogaca swoje doświadczenia, kształtuje pamięć i uwagę,

– ruch rozwija samodzielność dziecka,

– zabawy i ćwiczenia w grupie uczą zachowań prospołecznych; dziecko podporządkowuje się obowiązującym normom i zasadom,

– aktywność fizyczna wpływa na rozwój charakteru i osobowości

CZYNNIK ADAPTACYJNY

20170424_180127– aktywność ruchowa rozwija zdolność przystosowania organizmu dziecka do zmieniających się warunków życia: klimatu, temperatury, ciśnienia, warunków atmosferycznych, trudności dnia codziennego, itp.

– przez ruch i ćwiczenia fizyczne można hartować organizm, czyli doprowadzać do podwyższania granicy tolerancji na bodźce czy czynniki ze strony środowiska, a także kształtować odporność na czynniki psychiczne (np. stres) i społeczne.

CZYNNIK KOMPENSACYJNY

– kompensacja to inaczej wyrównanie; aktywność fizyczna ma przywrócić niezbędną dla prawidłowego rozwoju organizmu dziecka równowagę czynników korzystnych i szkodliwych.

 

CZYNNIK KOREKTYWNY

– działania korekcyjne, przy użyciu odpowiednio dobranej i sterowanej aktywności fizycznej, podejmowane są w tych przypadkach, gdy powstałe odchylenia rozwojowe można zlikwidować lub złagodzić przy użyciu ćwiczeń korekcyjnych. Funkcja korekcyjna jest funkcją terapeutyczną i leczniczą.

20170425_192002Tak więc podsumowując i wracając do początku artykułu, każdy z nas samoistnie się rozwija, ale dzięki aktywności fizycznej możemy pomóc sobie lepiej, sprawniej funkcjonować na co dzień. Tak więc nie czekajmy drodzy rodzice, aż najlepszy etap rozwoju minie. Zapiszcie Państwo swoje dzieci na zajęcia sportowe, dzięki którym możecie usprawnić swoje dziecko i dać mu dużo szersze spektrum możliwości.